SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Dönüþ SARITAÞ
 


Keywords:



SPÝNOZA VE DESCARTES’DE RUH VE BEDEN
 
Ýnsanoðlu yüzyýllardýr kendi varlýðýný sorgular. Kendini bir yere koyabilmek için insan ben kimim, beni kim yarattý gibi sorularý hep kendisine sormuþtur. Doðumdan ölüme kadar insan sürekli gözlemler ve kendini ve evreni anlamaya çalýþýr. Küçük bir çocuðun annesine ben nasýl doðdum, beni kim yarattý gibi sorularý sormasý da buna örnektir. Sorgulayan ve düþünen insan hayatý anlamlandýrmaya çalýþýr. Bunun üzerine kendine bir yol çizer ve kendi bildiði yoldan gider. Filozoflar da insanlar gibi varlýðý, evreni ve Tanrý’yý sürekli sorgulamýþlardýr. Ýnsanýn varlýðý ve bu varlýðýn iþleyiþi, insanýn nasýl hareket ettiði, ruh ve bedenin nasýl etkileþimde bulunduðu, onu kimin yarattýðý ya da Tanrý var mý, ölüm sonrasý bir hayat var mý, varsa nasýl olacak gibi sorular filozoflarca tartýþma konusu haline gelmiþtir. Bu makalede bu problemlerden ruh ve bedenin birbiriyle nasýl etkileþimde bulunduðu konusundaki iki farklý yaklaþým ele alýnacaktýr. Bu çalýþmada Spinoza ve Descartes’in ruh ve beden konusundaki görüþlerine yer verilecektir. Spinoza ve Descartes’in ruh ve beden konusundaki görüþleri birbirinden taban tabana farklýlýk göstermektedir. Spinoza’ya göre ruh ve beden yani cevher tek iken ve bu tek cevher Tanrý’da bulunurken, Descartes’e göre ruh ve beden birbirinden tamamen iki farklý cevherdirler ve bu cevherler insanda bulunurlar. Bu cevherlerin birbiriyle nasýl etkileþimde bulunduklarý ise de tartýþma yaratmakta ve Descartes’in savunmasý eksik kalmaktadýr. Ýkisinin uzlaþtýklarý tek nokta ruh ve bedeni tanýmlamalarýdýr. Ýkisine göre de ruh düþünebilen fakat yer kaplamayan, beden ise düþünemeyen ve yer kaplayan bir tözdür. Spinoza’ya göre tek cevher olan Tanrý bölünemez. Fakat Descartes’e göre ise ruh bölünemez. Ýnsan, diðer her þeyde olduðu gibi, iki yönüyle vardýr. Yayýlým özniteliðinde içerilmesi dolayýsýyla Tanrý’da olan bir beden iken, düþünce özniteliðinde içerilmesi bakýmýndan Tanrý’da olan bir zihindir. Fakat düþünce veya yayýlým özniteliðiyle idrak edilse de, yayýlan töz ile düþünen töz, bir ve ayný töze karþýlýk gelmektedir. Buna göre Spinoza’ya göre düþünen töz yani ruh ile yayýlan töz yani beden bir ve ayný tözdür. Bu noktada Spinoza monist bir yaklaþým sergiler. Ayrýca ruhun düþünebilme, bedenin ise uzamlý bir cevher olarak yer kaplama özelliðini dile getirir. Descartes de týpký Spinoza’nýn söylediði gibi kiþinin ruh ve bedenden birleþik bir varlýk olduðunu dile getirir. Fakat Descartes’e göre bu birleþim, birbiriyle karýþmayan iki tözün bir araya gelmesi ile oluþur. Descartes bu iki sonlu tözün birleþiminin özlerini muhafaza etmeleri anlamýna geldiðini öne sürer. Bu bakýmdan Descartes düalisttir denilebilir. Descartes’e göre madde ve zihin ya da ruh ve beden, birbirinden farklý, ancak ayný anda var olan iki tözdür. Ruhun ana niteliði düþünmek iken, bedenin esas niteliði yer kaplamaktýr. Yani beden veya madde yer kaplar, fakat düþünemez; ruh ise düþünebilir fakat yer kaplayamaz. Descartes birbiri ile karýþmayan bu iki tözün bir araya gelmesini savunarak, kenidisini düalizmde göstermektedir. Ancak düalizm bazý münakaþalara neden olmuþtur. Sorunlarýn baþýnda ise iki tözün birbirleriyle nasýl iletiþime geçeceði veya birinin öbürü üzerinde üstünlük kurup kuramayacaðý sorunudur. Descartes’e göre, ruh ve madde arasýndaki etkileþim beynin arkasýnda bulunan kozalaksý bez ismindeki bir bölgede gerçekleþir. Fakat onun açýklamasý var olan güçlüðü çözmeye yetmemektedir. Bunun sebebi kozalaksý bezin beyinde yer almasý, yani maddenin parçasý olmasýdýr. Her iki töz de beyinde bulunuyorsa bunlarý harekete geçirecek olan yine beynin arkasýndaki bir bez yani aþkýn bir varlýðý devreye sokmuyor da, Descartes yine insaný, maddeyi devreye sokuyor. Descartes’in insana yaklaþýmý bu noktada mekaniktir. Peki pilli bir bebek ya da kurulu bir saat gibi mi iþlemektedir ruh ve beden arasýndaki iliþki? Spinoza’nýn buna yanýtý elbette Hayýr olacaktýr. Spinoza’ya göre doðanýn parçasý olan madde/beden, tek baþýna varlýðýný sürdüremez, ancak sürekli doðada içerilen diðer maddelerle etkileþim halindedir. Ýnsan bedeni birçok parçadan oluþur. Bu parçalar arasýnda ise sürekli etkileþim mevcuttur. Etkileþim aðý içinde varlýðýný sürdürmeye çalýþan insan bedeni dýþsal olarak pek çok cismin etkisine maruz kalmakta ve bu cisimlere etki etmektedir. Zihnin özünü oluþturan þey fikir olduðu için, bedenin etkilediði veya etkilendiði cisimlerin fikirleri, insan zihninde mecburi olarak bulunmaktadýr. Buna göre de ancak fikirlerle zihin, bedeni bilebilir. Buna göre tek töz vardýr, o da Tanrý'dýr. Ýnsanýn zihni ise Tanrý'da içerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Descartes, Spinoza, Ruh, Beden, Töz