SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Dönüþ SARITAÞ
 


Keywords:



ÖLÜMSÜZLÜK PROBLEMÝ
 
Ölüm tüm canlýlar için þüphesiz apaçýk bir gerçektir. Bu gerçeði çoðu kez düþünmek, hatýrlamak istemeyiz. Çünkü ölüm gerçeði bizleri korkutur. Altý ay ömrü kaldýðýný öðrenen birisini düþünün. Acaba geriye kalan ömrü için ne yapmak isteyebilir ya da ölüm sonrasý hayatý için ne yapmak ister? Ölüm sonrasý hayata inanan bir kiþi elbette ölüm sonrasý için hazýrlýk yapmak ister. Fakat ölümden sonra bir hayatýn olmadýðýna inanýyorsa þayet ya bu dünya için daha yararlý þeyler yapmak ister ya da isyana düþebilir. Bu durumda olmayý elbette kimse istemez fakat böyle bir gerçek var ve inançlý da olsa kiþi inançsýz da olsa ölüm söz konusu olduðunda bizleri korkutur. Belki bu dünyadan bir hiç olarak ayrýlacaðýný düþündüðü için, sevdiklerinden ayrýlacaðý için, tamamen yok olacaðýndan korktuðu için, ölüm anýndaki ýzdýraptan yahut ölüm sonrasýnda kendini nelerin beklediðini bilmediði için korkar insan. Ölüm sonrasý bir hayat olduðuna inanan bir kiþi kendini buna daha çok hazýrlar ve bu dünya için de öbür dünya için de iyi iþler yapmaya gayret eder. Ýnsanoðlu yüzyýllardýr kendi varlýðýný ve Tanrý’nýn varlýðýný sorgular. Kendisini bir yere koyabilmek için insanoðlu ben kimim, beni kim yarattý, ölümden sonra hayat var mý gibi sorularý hep kendisine sormuþtur. Ölüm sonrasý bir hayatýn olup olmadýðý yüzyýllarca insanlar tarafýndan sorgulandýðý gibi filozoflar tarafýndan da sorgulanmýþtýr. Konuya geçmeden evvel öncelikle ölüm, ölümsüzlük, mead ve eskatoloji kavramlarýnýn tanýmýna yer verilecektir. Daha sonra ölüm ve ölüme iliþkin metafizik yaklaþýmlardan bahsedilecek ve ardýndan bu yaklaþýmlardan olan ölümsüzlük problemi üzerinde durulacaktýr. Ölüm sonrasý hayat ruhani mi olacak yoksa cismani þekilde tekrar dirilme ile mi olacak? Öncelikle ruhun ölümsüz olduðunu ve ölüm sonrasý hayatýn ruhani þekilde olacaðýný söyleyen filozoflarýn düþüncelerine ve ardýndan ölüm sonrasý hayatýn ruhani deðil cismani olacaðýný ve kiþinin tekrar dirileceðini belirten filozoflarýn düþüncelerine yer verilecektir. Ruhun ölümsüzlüðü düþüncesine göre insan ruh ve beden olan iki ayrý cevherden oluþmaktadýr. Ölüm sadece beden için geçerlidir ve ölümsüz olan ruhtur. Buna göre, insanlar bedenleriyle özdeþleþtirilmemelidir; çünkü onlar öldükten sonra bedensiz bir þekilde yaþamaya devam edeceklerdir. Bu anlayýþý benimseyenlere örnek olarak Descartes ve Platon verilebilir. Platon ruhun hakikate düþünce yoluyla ulaþtýðýný savunmaktadýr. Ruhun, bedenin azalarý olmadýðý zaman daha iyi düþündüðünü dile getirir. Tenin akýlla beraber olunca hakikate eriþilemeyeceðini savunmaktadýr. Yani ten, ruh için bir tutsaklýktýr. Ona göre ruh ancak bedenden kurtulunca yani öldükten sonra hakikate, gerçek bilgiye eriþecektir. Bu da ancak ruhun bedenden kurtulmasýyla mümkün görünmektedir. Descartes ise kiþilik özelliklerinin ruhta gizli olduðunu, bedenin tutsaklýk olduðunu dile getirir. Ölümsüzlük, ruh beden ayrýmýný getirdiði ve Tanrý’nýn lütfuyla yeniden yaratmasýna gerek býrakmadan, ruhun var olma kapasitesini kendi içinde barýndýrdýðý için Hýristiyanlýk tarafýndan pagan bir doktrin olarak görülmüþtür. Gerçekten de ruhun ölümsüz olduðu ve ilahi bir müdahaleye gerek kalmadan bedenin ölümünden sonra varlýðýna devam edeceðini söylemek, insanýn ölümlü olduðunu ilan eden dini metinlerle çeliþiyor görünmektedir. Bu sebeple de insanýn ruh ve beden bütünlüðünü savunduðu ve insanýn varlýðýný bütünüyle ilahi inayete baðladýðý için yeniden dirilme doktrini, dinler tarafýndan genel kabul görmüþtür. Dirilme doktrini Ýslam Ýnancýnda da kabul gören bir inançtýr. Buna göre ruh ve beden birdir ve birlikte haþrolacak yani dirilecektir. Düalist olan ruhun ölümsüzlüðüne karþý monist bir tavýrdýr dirilme doktrini düþüncesi. Düalizmin yarattýðý güçlüðü, tekrar dirilme inancý gidermektedir. Çünkü düalizme göre ruh, Tanrý’nýn yardýmý olmadan varlýðýný sürdürecektir. Ancak bu görüþe göre Tanrý’nýn varlýðý unutulmaktadýr. Güçlük de bu noktada ortaya çýkmaktadýr. Ýslam inancýnda Kuran, nefsin öleceðinden, nefsin yaþayacaðýndan, yine nefsin cennete yahut cehenneme gideceðinden bahseder. Buradaki nefs, filozoflarýn düþünen nefsi deðil, bütünüyle kiþidir. Kuran, düalist insan kavramýna iltifat etmemektedir. Ýnsan, bedeniyle ve Allah’ýn nefh ettiði ruh ile bir bütündür. Bu bakýmdan ruhun ölümsüzlüðü düþüncesi beraberinde birtakým problemleri getirmektedir. Bu düþünce sorgulanmalýdýr.

Anahtar Kelimeler: Ölüm, Ölümsüzlük, Ruhani, Cismani, Dirilme, Ruh, Beden