SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Sevde Nur KARAGÜL, Mehmet Akif BÝRCAN
 


Keywords:



DÝJÝTAL OYUNLARLA DESTEKLENEN EÐÝTÝM ÖÐRETÝM SÜREÇLERÝNÝN DEÐERLENDÝRÝLMESÝNE YÖNELÝK YAPILAN TEZLERÝN ÝNCELENMESÝ
 
Çalýþmanýn amacý Türkiye’de dijital oyunlarýn eðitim öðretim süreçlerinde kullanýlmasýna yönelik gerçekleþtirilen lisansüstü tezlerin içerik analizinin yapýlmasýdýr. Bu amaçla YÖKTEZ veri bankasýnýn detaylý arama kýsmýnda “Dijital Oyun” anahtar kelimesiyle arama yapýlmýþtýr. Bu arama sonucunda 28 teze ulaþýlmýþtýr. Araþtýrma nitel araþtýrma yöntemlerinden doküman incelemesi ile desenlenmiþtir. Araþtýrmada veri toplama aracý olarak araþtýrmacýlar tarafýndan hazýrlanan form kullanýlmýþtýr. Çalýþmalar “yayýn tarihi, tezin türü, dil, tez adý, uygulama alaný, tezin amacý, yöntemi, çalýþma grubu/örneklem özellikleri, veri toplama araçlarý, veri analizi yöntemi, dijital oyun tasarýmý, öne çýkan sonuçlar” olmak üzere 12 ayrý baþlýk altýnda incelenmiþtir. Araþtýrmanýn sonucunda incelenen tezlerin 2014-2021 yýllarý arasýnda yapýlmýþ olduðu en çok tezin ise 2019 yýlýnda yayýnlandýðý görülmüþtür. Tezlerin 9’u doktora 19’u yüksek lisans düzeyindedir. Tezlerden 28 tanesi Türkçe dilinde hazýrlanmýþken birinde yayýn dili olarak Ýngilizce tercih edilmiþtir. Deðerlendirilen tezlerin on ikisi nicel, onu karma, beþi nitel yöntemle hazýrlanmýþ olup ayrýca tasarým tabanlý araþtýrma yöntemiyle de yapýlan bir çalýþmaya rastlanýlmýþtýr. Dijital oyunlarla desteklenen eðitim öðretim süreçleri üzerine yapýlan tezlerin amaçlarý daha çok biliþsel özellikleri (akademik baþarý, zihinsel yetenekler) deðerlendirmeye yöneliktir. Lisansüstü tezlerde dijital oyunlarýn eðitim öðretim süreçlerine etkisi tespit edilmeye çalýþýlýrken çoðunlukla çeþitli yazýlýmlar aracýlýðýyla yeni tasarlanan eðitsel oyunlarýn kullanýldýðý görülmüþ bir kýsmýnda ise daha önce tasarlanan ve ders içeriðine uygun olduðu düþünülen eðitsel oyunlar kullanýlmýþtýr. Sonuç olarak dijital oyun tabanlý öðrenmenin öðrencilerin akademik baþarý, tutum, motivasyon, problem çözme becerisi gibi çeþitli alanlarýn geliþiminde pozitif yönde etkili olduðu öne çýkmýþtýr.

Anahtar Kelimeler: Eðitim, Eðitim-Öðretim Süreci, Dijital Oyun, Akademik Baþarý