SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Ýhsan CORA
 


Keywords:



ÇAÐDAÞ TÜKETÝCÝ PAZARLARI AÇISINDAN ''MEDÝNE PAZARI'' NIN ANALÝZÝ
 
“Medine Pazarý” Müslümanlarýn Mekke’den Medine’ye göç etmesinden sonra Peygamberimiz (S.A.V) ‘in Medine’de yaptýðý uygulamalarýn en önemlilerinden biridir. Müslümanlar Medine’ye geldikleri tarihte Medine yaklaþýk on bin nüfuslu bir þehirdi. Bu nüfusun dört bin kadarý Yahudi, kalan altý bini ise Arap’tý. Ancak ticari hayat büyük ölçüde Yahudilerin kontrolündeydi. Üç büyük Yahudi sülalesi pazara hakimdi. Bunlardan birincisi Benu Kaynuka sülalesi kuyumculukla uðraþýrdý. Bugünkü lisanla para-kredi iþleriyle uðraþýr ve tefecilik yaparlardý. Ýkincisi Beni Nadýr sülalesi ise tarýmla uðraþýrlar ve özellikle hurma üretimi yaparlardý. Üçüncüsü Beni Kureyza sülalesi ise debbað idiler. Baþta çizme olmak üzere deri iþleme ve deriden mamul eþya üretirlerdi. Yahudiler ekonominin temelini oluþturan bu sektörleri ellerinde tuttuklarý için ticari hayata hakimdiler. Pazarýn kurallarýný koyar ve fiyatlarý belirlerdiler. Peygamberimiz “Medine Pazarý”nýn bu halini çok iyi gözlemledikten sonra alternatif bir pazar kurmanýn gereðini anladý. Kurduðu bu pazarda farklý ve önemli kurallar uyguladý. Örneðin pazarda sabit bir yer tutmayý yasaklayarak tekelleþmeye son verdi. Böylece sabah kim erken gelirse en iyi yeri o tutardý. Pazar vergisi (iþgaliye) kaldýrýldý. Faiz yasaklandý. Stokçuluk kaldýrýldý. Haksýz rekabet kaldýrýlýrken serbest rekabet teþvik edildi. Bir malýn baþka bir malla takasý yasaklandý vb. Baþlýcalarýnýn bunlar olduðu kurallar koyarak ticareti bu kurallara göre yaparak iki sene gibi kýsa bir sürede “Medine Pazarý”nda dünyanýn en hasis (cimri) tüccarlarý olan Yahudiler karþýsýnda üstünlüðü ele geçirdiler. Bu bildiride tarihi kaynaklardan elde edilen bilgilerle “Medine Pazarý”nýn bugünkü tüketici pazarlarýyla bir mukayesesi yapýlmaktadýr.

Anahtar Kelimeler: Pazar Kavramý,Tüketici Pazarlarý,Medine Pazarý