SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Mehmet Can AKTAN, Merve Deniz PAK
 


Keywords:



BÝR GÜRUH HAREKETÝ OLARAK LÝNCÝN SOSYAL MEDYADA YENÝDEN ÜRETÝMÝ
 
Ýnsanlar içinde yaþadýklarý kültür havzalarýnda pek çok farklý kültürel dinamiði bünyelerinde barýndýrýrlar. Genetik özelliklerden inanç sistemlerine ve ideolojik bakýþ açýlarýna deðin geniþ bir çerçevede topluluklar arasý farklýlýklar görülebilmektedir. Din, dil, ýrk, etnisite gibi ayýrýcý etmenler ile bir bütün olarak kültürel çeþitlilik, geçmiþten bugüne insanýn yaþadýðý farklý coðrafyalarda var olagelmiþtir. "Farklýlýklarýn zenginlik olduðu" anlayýþý, çok-kültürcü yaklaþým dahilinde kapsayýcý bir anlama ve öneme sahip olmakla birlikte, günlük yaþam pratiklerinde ayýrýcý unsurlarýn çoðu zaman birer çatýþma nedeni olduðu da yadsýnamayacak bir gerçekliktir. Durum böyle olunca, mahalle baskýsýndan toplumsal baskýya doðru geniþleyen bir çerçevede, sosyo-kültürel olarak inþa edilen ve toplumsal zeminde ayrýmcýlýðýn yeniden üretilmesine konu olan beþeri nitelikler (inanç, milliyet, etnik köken vs.) konu özelinde bir temel teþkil etmektedir. Bireysel farklýlýklar çoðu zaman tek baþýna görünür deðilken sosyal bir grup içerisinde tutum, davranýþ, alýþkanlýk gibi yansýmalarla topluluðun dikkatini çekebilir. Sosyal etki kuramýnýn öne sürdüðü üzere, sosyal etkileþim ve sosyal baský unsurlarý birbirinden baðýmsýz deðildir. Sosyal psikolojide olduðu gibi insanlar birbirleriyle reel veya sanal ortamlarda etkileþime girdiklerinde, pek çok yönden standardize olabilirler. Bu aynýlaþma hali ise kutuplaþmayý veya bireysel düzlemde linç olgusunu gündeme getirebilir. Siyasi, kültürel, sosyolojik pek çok temelde yansýmalarý ve örnekleri bulunan linç kültürü, son dönemde sosyal medyanýn kiþilere anonimlik imkaný tanýyan doðasýndan güç alarak bir güruh hareketi olarak neredeyse her gün karþýmýza çýkmaktadýr. Özetle, bu çalýþmada linç olgusunun sosyal medyada neden ve nasýl yeniden üretildiði ele alýnmaya çalýþýlmaktadýr.

Anahtar Kelimeler: Linç olgusu, çokkültürtürlülük, sosyal medya