SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Nilgün BENLÝ
 


Keywords:



BELGESEL FÝLM GÖSTERÝMÝ - SON HÝTÝTLÝ (SENARYO - YAPIM - YÖNETÝM: NÝLGÜN BENLÝ, SÜRE: 00.19.08)
 
Bir avuç toprak ve biraz su... Birbirinden baðýmsýz iken ayrý ayrý varlýklarýný sürdüren doðanýn bu sakinlerini, usta bir el bir araya getirdiðinde ortaya çýkan sonucun belgeseli deðil yalnýzca… Sanatçý bir ruhun kendi içinden binlerce yýl öncesine bakýþýnýn ve bu perspektif içinde binlerce yýl öncesinden gelen bir sýzýntýnýn bugüne akýþýnýn öyküsü… 2003 tarihli Son Hititli belgeseli, belgesel ve deneysel filmlerin bazý karakteristik özelliklerini taþýmakla beraber yönetmenin gerçekliði bozmadan konuya iliþkin yorumsal bakýþ açýsýný da taþýr. Nasýl ki bir objeye; açý, ölçek ve ýþýk kombinasyonlarýyla birden fazla farklý bakýþ açýsýyla farklý anlamlar yüklenebilirse, benzer þekilde bir belgeselci de baktýðý gerçekliði kendi birikimi, dünya görüþü ve algýsýyla yorumlar ve gerçekliðini bozmadan farklý anlamlar yükleyebilir. Giriþ sekansýnda kurmaca bir rüya sahnesi olan Son Hititli belgeselinde perde-içi veya perde-dýþý anlatýcý kullanýlmaz. Belgesel öznesinin bakýþ açýsýyla yani hayatý algýlama ve yorumlama perspektifinden olaylar anlatýlýr. Kendi öyküsünün anlatýcýsý yine kendisidir. Týpký gerçek yaþamda olduðu gibi eþi ve çocuklarý da onun çalýþmalarýnýn kolaylaþtýrýcý unsurlarý olarak belgeselde yer alýr. Çocukluðuna iliþkin anýsýnýn anlatýldýðý sahnede canlandýrma yapýlmýþtýr. Dramatik etkiyi arttýrmak amacýyla yer yer slow motion olarak adlandýrýlan yavaþlatýlmýþ görüntü tekniði kullanýlmýþtýr. Binlerce yýl öncesinden ödünç alýnmýþ gibi duran eserler ise belgesel öznesinin deðerleri, duygularý ve inançlarýnýn somutlaþmýþ halidir adeta. Anlatý, anlam yüklenmiþ görüntüler ve müzik ile dokunurken belgesel öznesinin anlatýsýna eþlik eden konuya iliþkin atmosfer sesleri ile de bütünlük kazanmaktadýr.

Anahtar Kelimeler: Belgesel, Son Hititli, Çömlek, Kil, Çamur, Seramik