SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Burçin KENAR
 


Keywords:



ÞEYHÜLÝSLÂM YAHYA DÎVÂNI'NIN FESÂHAT BAKIMINDAN ÝNCELENMESÝ
 
Öz: Sözün güzel, doðru, yerinde ve zamanýnda söylenmesi anlamýna gelen belâgat, Kur’ân-ý Kerîm’in daha iyi anlaþýlýp anlamlandýrýlmasý gayesiyle önce Ýslamî bir ilim dalý olarak geliþmiþ; ancak zamanla edebî eserleri de içine alacak þekilde kapsamýný geniþletmiþtir. Meânî, beyan ve bedî olmak üzere üç kýsma ayrýlan belâgat ilminde öncelikli þart fesâhattir. Çünkü belâgatta cümlenin bütününden elde edilen manaya bakýlýrken fesâhat, bu cümleyi oluþturan kelimeleri tek tek ele alýp inceler. Yani bir ibarenin belið olabilmesi için öncelikle onu oluþturan parçalarýn fesâhat açýsýndan kusursuz olmasý gerekir. Fasih bir sözde ise tenâfur-ý kelimât, tenâfur-ý hurûf, kýyasa muhalefet, lafzî ta’kid, manevî ta’kid, tekrar sýklýðý, za’f-ý te’lif, garâbet, tetâbu’-ý izâfât gibi kusurlarýn olmamasýna özen gösterilir. Divan edebiyatý geleneðinde þiirlerin þekil ve mana bakýmýndan kusursuz olmasý hedeflendiði için belâgat ilminin kurallarýna daima dikkat edilmiþtir. Ancak þiirlerinde manadan ziyade söyleyiþ mükemmelliðine önem veren þairlerde bu dikkatin daha da ön plana çýktýðý görülür. 17. yüzyýlda yaþayan Þeyhülislam Yahya, þiirde söyleyiþ mükemmelliðinin esas olduðu klasik üsluba baðlý bir þairdir. Bâkî’den sonra bu üslubun en baþarýlý temsilcisi olarak kabul edilen Þeyhülislam Yahya’nýn þiirlerinin þekil hususiyetlerinin tespit edilebilmesi için öncelikle söz konusu þiirlerin fesâhat bakýmýndan incelenmesi gerekir. Bu amaçla çalýþmamýzda Þeyhülislâm Yahya Divaný’nýndaki þiirler, fasih bir sözde aranmasý gereken özellikler dikkate alýnarak incelenmiþ; þiirlerdeki fesâhat kusurlarý tespit edilmiþtir.

Anahtar Kelimeler: Þeyhülislâm Yahya, Belâgat, Fesâhat