Fransýz sanatçýlar Francois Morellet, Francisco Sobrino, Joél Stein, Jean-Pierre (Vasarely) Yvaral, Horacio Garcia Rossi ve Julio Le Parc tarafýndan kurulan Görsel Sanatlar Araþtýrma Grubu (Groupe De Recherche d'Art Visual) yani GRAV hareketi, 1960’larýn savaþ sonrasý bunalýmlarýný azaltmak, sanata gidemeyen halka, sanatý getirmek ve bunu da isimsiz bir kahramanmýþ gibi yapmayý kendilerine amaç edinmiþ bir topluluktur. Ýnsanlarýn sanata galeri ve müzeler aracýlýðýyla ulaþmasýna tepki veren bu harekete mensup sanatçýlar isimsiz, kimliði bilinmeyen yani anonim ve özel bir þahsa ya da özel bir þeye baðlý olmayan sanatý savunmuþlar ve bir topluluk olarak, kolektif biçimde çalýþmalarýný gerçekleþtirmiþlerdir. Kendilerini sanat ve izleyici arasýndaki normal iliþkilerin destekçileri olarak tanýmlayan GRAV sanatçýlarý, 1966 yýlýnda yayýnladýklarý manifestolarýnda bunu belirtmiþlerdir. Bu manifestoya göre grubun birincil amacý, deðiþik iþler yapmaktýr. Deðiþik iþler yapma aþamasýnda çevre koþullarýna karþý yapýlan kýþkýrtma ve saldýrýlara karþý bir oyun, beklenmedik bir durum yaratma, toplumun katýlýmýný da saðlayarak izleyicinin katýlýmcý birey olmasýný saðlayacak etkinlikler yapýlacaktý. GRAV sanatçýlarý hareketlerini istikrarlý, ünik, nihai, eksiksiz ve yeri doldurulamaz iþlerin karþýsýna koyuyorlar ve bu tarz iþlerin GRAV hareketinin evrimine, GRAV çaðýnýn geliþimine karþý geldiðini söylüyorlardý. Sanatýn; bireysellikten, estetiðin özgürlüðünden, sosyal ve ekonomik baskýlardan ve aktif izleyiciden mahrum býrakýlmýþ kolektif bir çaba olduðunu düþünüyorlardý. Bu çalýþma GRAV hareketinin sanatçýlarý tarafýndan ortaya koyduklarý manifesto doðrultusunda hayata geçirdikleri sanatsal etkinlikleri göstermek ve izleyici konumundan katýlýmcý hatta sanat nesnesi konumuna geçen insanlarýn kendilerini de içine alan sanat etkinliklerine verdikleri tepkileri deðerlendirmeyi amaçlamaktadýr.
Anahtar Kelimeler: Sanat, GRAV, Manifesto, Sanat Eleþtirisi, Katýlýmcý Birey.
|