Oyun insan yaþamýnýn her döneminde vardýr fakat çocuklarýn dünyasýnda oyunun yeri tartýþmasýz çok önemlidir. Geliþen teknoloji ile birlikte günümüzde Çocuklarýn oyun araçlarýnýn baþýnda bilgisayar oyunlarý gelmektedir. Araþtýrmamýzda buradan hareket ederek çocuklarýn dünyasýnda çok popüler olan bilgisayar oyunlarý içinde gizli kalmýþ matematiðin öðrenciler tarafýndan keþfedilmesi için onlara yardýmcý olmayý ve yaþamýn içinde olan matematiði keþfetmelerini saðlamak amaçlanmaktadýr. Öðrenci matematiði kendi hayatýna ne kadar uyarlarsa kendini matematiðe o kadar yakýn hisseder ve merak duyar. Bu sayede öðrencilerin geliþmiþ bir farkýndalýkla matematik derslerinde farklý düþünme becerileri geliþtirebilmeleri beklenmektedir. Araþtýrmamýzda örnek oyunlar ve matematik dersindeki kazanýmlar þu þekildedir. Angry Birds için; açý çeþitlerini bilip uygulayabilmek, Tetris için; þekillerin öteleme sonucu görünümleri, Minecraft için; cisimlerin farklý yönlerden görünümleri, Breakout için; doðrular ve açýlardýr. Bu araþtýrma TÜBÝTAK 2209-A kapsamýnda 2019-2020 eðitim öðretim yýlýnda yürütülmüþtür. Bu proje kapsamýnda Ýstanbul ili Esenler ilçesinde iki farklý ortaokulda öðrenim gören 266 öðrenciyle çalýþmalar yürütülmüþtür. Çalýþmanýn iki aþamasýnda öðrencilerin uygulamaya yönelik farkýndalýklarýný ve görüþlerini belirlemek amaçlý anketler uygulanmýþtýr. Uygulamada oyunlarla ilgili hazýrlanan videolar öðrencilere interaktif bir þekilde sunulmuþtur. Soru cevap þeklinde tartýþma ortamý oluþturulmuþtur. Araþtýrmada toplanan veriler analiz edilerek nitel veri çözümleme yöntemleri kullanýlarak temalara ayrýlmýþtýr. Bu nedenle çalýþma, nitel temele dayalý olarak gerçekleþtirilen betimsel bir çalýþmadýr. Yapýlan anket analizleri sonucunda öðrencilerin bilgisayar oyunlarýna karþý büyük bir ilgi duyduklarý fakat oynarlarken bilinçsiz oynadýklarý görülmüþtür. Öðrencilerin oyunlarda en çok matematik, resim, teknoloji tasarým, Ýngilizce, tarih gibi dersler; matematik dersi kapsamý altýnda bazý konular ise kodlama, pusula, yazýlým, koordinatlar öðrencilerin dikkati çekmiþtir.
Anahtar Kelimeler: Matematik Eðitimi, Bilgisayar Oyunlarý, Matematik Okur Yazarlýðý
|