SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Asiye Meryem DÜZEN, Hasan ÖZCAN
 


Keywords:



GELENEKSELDEN DÝJÝTALE FEN EÐÝTÝMÝNDE OYUNLAR: LÝSANSÜSTÜ TEZLERÝN ÝNCELENMESÝ
 
Bu çalýþma ile gelenekselden dijitale fen eðitiminde oyunlarýn yer aldýðý tezlerin incelenmesi amaçlanmaktadýr. Bu doðrultuda Yükseköðretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinde bulunan 2020-2023 yýllarý arasýnda yayýmlanan ve oyun tabanlý fen öðretimi konularýnda gerçekleþtirilen lisansüstü tezler, çalýþma kapsamýna dahil edilmiþtir. Anahtar kelime olarak ‘oyun’, ‘eðitsel oyun’, ‘oyun tabanlý öðrenme’, ‘dijital oyun’ kelimeleri ile tarama yapýlmýþ ve fen eðitiminde yürütülen 36 lisansüstü tez, çalýþmaya dahil edilme kriterleri doðrultusunda seçilmiþtir. Ulaþýlan çalýþmalar yayýmlanma yýllarýna, lisansüstü tez türlerine, kullanýlan oyun türüne, incelenen deðiþkenlere, anahtar kavramlarýna, fen bilimleri konu alanlarýna ve kullanýlan öðretim yöntemine göre incelenmiþtir. Lisansüstü tezlerin büyük oranda yüksek lisans tezlerinden oluþtuðu ve en fazla frekansa sahip olan yýlýn 2022 olduðu tespit edilmiþtir. Bununla birlikte çalýþmalarýn büyük oranda ortaokul öðrencileri ile yürütüldüðü sonucuna ulaþýlmýþtýr. Yürütülen çalýþmalarda geleneksel oyunlarýn kullanýldýðý çalýþmalarýn sayýca daha fazla olduðu saptanmýþtýr. Dolayýsýyla anahtar kelime olarak geleneksel oyunlar için en fazla ‘eðitsel oyun’ tercih edilirken dijital oyunlar için ‘eðitsel dijital oyun’ tercih edildiði belirlenmiþtir. Lisansüstü tezler fen bilimleri dersi konu alanlarýna göre incelendiðinde ise en fazla çalýþma yapýlan alanýn ‘Madde ve Doðasý’, en az çalýþma yapýlan alanýn ise ‘Dünya ve Evren’ olduðu tespit edilmiþtir. Ayrýca çalýþmalarýn bir kýsmýnda oyunlarýn farklý öðretim yaklaþýmlarýyla birlikte kullanýldýðý ve bu çalýþmalarýn arasýnda en çok kullanýlan yaklaþýmýn ise 5E öðrenme modeli olduðu görülmüþtür. ORCID NO: 0000-0002-4038-581X

Anahtar Kelimeler: Fen eðitimi, eðitsel oyun, dijital oyun, doküman incelemesi